Tuesday, November 06, 2007

Ongelmia vai todella paljon ongelmia?

Mie kävin eilen toista kertaa sielä mun psykologilla. Tai siis eihän se mun oma ole, mutta siellä samojen tyyppien luona kuitenkin käyn. En tiä. Ei nyt oikeen tunnu onnistuvan se homma. Ehkä oon vaan liian kärsimätön tai jottain. Ei kai se vielä kahden kerran jälkeen voi kauheesti auttaa!? Vai voiko? No ei mulla kuitenkaan. Ei oo kyllä pää yhtään sen selvempi kuin ennen nuita käyntejä. Eilen sitäpaitsi se toinen tyyppi jätti tulematta tai se oli muuten vaan vähän kadoksisa. Niin siis tosiaan sielä on aina kaksi ihmistä keskustelemasa avun tarvitsijan kanssa. Ainakin tietääkseni. No ainaki mulla on.

Niin eilen se jälelle jäänyt tyyppi selvitti innossaan miten sen mielestä puhuminen auttaa aina ja son tosi kiinnostunut siitä miksi näin tapahtuu. Joo no saanen olla eri mieltä. Oon tullu siihen tulokseen, että mulla se puhuminen ainakin saa vituttaan entistä enemmän. Että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä. Ehkä mie oonkin ihan lost cause!? Toivottavasti en, koska mä haluisin olla onnellinen ja nauttia elämästä ja kaikesta mitä siihen kuuluu. Mä haluisin pystyä jättään noi asiat taakseni, mitkä nykyään niin kovasti hankaloittaa ja satuttaa. Mut miksi se ei sitten meinaa millään onnistua? Tarviiko siihen vaan aikaa ja sitä perhanan puhumista!?

No miehän oonkin puhunu! Tai no okei tuo oli vale. En mie oo puhunu. Ainakaan ääneen. Tai kellekkään ihmiselle. En oo osannu tehdä niin. Se on tuntunut jotenkin väärältä, vaikeelta ja nololtakin. Että mitähän ne nyt musta aattelee, kun mä kerron surevani tai murehtivani sitä ja tätä. Että tämä ja tuo vaivaa mua aivan hirveesti, enkä mä osaa päästää niistä irti ja jättää niitä tuonne jonnekki kauas. Oon aatellut, että muuttaakohan noi asiat ihmisten ajatuksia musta. Oon pelännyt, sitä että jos ne ei ymmärrä miten isoja asioita ne on mulle. Tai jos ne naurais, että eihän tuo ole mitään, anna niitten olla ja mene etteenpäin, on täsä muitakin joilla on isompia ongelmia kuin sulla. Onko ne sitten ees isoja ongelmia, mitä mulla on!? Mikä on iso ja mikä pieni ongelma? Oonko mä ihte tehny alkujaan pikkiriikkisistä jutuista ihan valtavia?

Tuota kai sitä ollaan sielä terapiassa selvittämässäkin. Ehkä mun pitää vaan oottaa vähän pitempään ja antaa niile tyypeille sielä mahdollisuus. Jos ne osaakin hommansa ja saa jonkun palan loksahtaan paikalleen mun päässä ja mä onnistun jatkamaan ilman sitä kivirekee, mitä mä nyt raahaan perässäni.

Oli sillä naisella kyllä yks hyvä pointtikin eilen. Se sano, että joskus ihmisen pitää lähtee mahollisimman kauas siitä asiasta/paikasta/ihmisestä, joka sitä pahaa oloa ja masennusta aiheuttaa. Se helpottaa. Pääsee eroon hetkeksi siitä kaikesta ja sitten ehkä pystyy käymään läpi sitä traumaattista asiaakin paremmin ja loppujen lopuksi siitä onnistuu selviämään. Voin kyllä allekirjottaa tän sataprosenttisesti!! Itävalta oli mun oma pakopaikka. Mun oma pieni taivas, jossa mun ainoot ongelmat oli että mä en tajunnut pätkääkään mitä tyypit puhu siellä, mutta sekään ei pitemmän pääle haitannut yhtään.

Siellä mä olin, rehellisesti sanottuna, ekaa kertaa elämässäni onnellinen. Se kivireki jäi Helsinki-Vantaan lentokentälle mun lennon lähtiessä kohti Wieniä. Se oli jotain aivan ihanaa. Ja ihan uusi tunne kokonaan. Nyt mie tajuun paljon selvemmin, miksi mulle oli niin vaikee tulla takasin Suomeen ja Rovaniemelle. Kyllä mie sillonkin jo tajusin sitä jonkin verran, mutta nyt se on todella selvää. Paluu Suomeen ei ollu mulle pelkästään paluu takasin kotiin, vaan se oli paluu takasin niiden kaikkien ongelmien pariin. Paluu siitä uudesta rohkeudesta ja onnellisuudesta takaisin tuttuun vanhaan ahdistukseen. Että jos ne ongelmat jäi mun lähtiessä Suomeen, niin valitettavasti se vapaus jäi sitten Itävaltaan.

Ehkä mun ei sitten ole tarkotus olla onnellinen Suomessa? Ehkä tää paikka ei vain ole oikee paikka mulle, ainakaan tällä hetkellä? Ehkä mun pitää lähtiä jonnekki kauas (esmes Itävaltaan :D) ratkaseen näitä mun ongelmia? Sen mie ainaskin tiiän, että tää Tornio ei ollut kovin hyvä valinta tässä tilanteessa. Toisaalta ei olis ollu kyllä sekään, että oisin jäänyt Rovaniemelle. Siellä mie oisin tukehtunut kokonaan!

Jos mie vaan ottasin maailmankartan esille, silmät kiinni pyörittäisin sormee sen päällä, tökkäisin sen johonkin kohtaan ja sinne minne se sormi sit osottais niin lähtisin? Kuulostas ainakin todella houkuttelevalta!

3 comments:

Anonymous said...

hmmph. oon vähän sanaton.

ei kukaan muu voi määritellä onko jonkun ongelma oikeasti niin iso, että siitä voi tehdä ongelman ja jopa ison sellaisen. kai niistä alunperin pienistäkin asioista voi kasvaa suuria, jos ne ei pääse pois.
tietenki aina voi ajatella, että maailmassa on vaikka mitä kauheuksia, mutta ne on kuitenkin sellaisia asioita, jotka voi päästää toisesta korvasta sisään ja laskea toisesta ulos. niitä ei tarvitse pitää pään sisällä jatkuvasti. kait me kaikki reagoidaan eri tavoin asioihin.

luuletko, että siitä puhumisesta voisi kuitenkin olla apua? auttaisiko se, jos saa sanottua omat ajatuksensa ääneen ja jaettua ne jonkun kanssa niin ehkä se paha olo alkaa pienentyä. ainakaan niillä ammatti-ihmisillä ei ole oikeutta alkaa tuomita mikä on sallittua ja mikä ei, miten ihmisen tulisi ajatella mistäkin... ehkä niihinkin ihmisiin alkaa luottaa enemmän, kun käy useamman kerran ja hommasta tulee luontevampaa? Oot oikeasti tosi rohkea, kun oot lähteny hakemaan apua omiin ongelmiin. ei siihen kaikki pysty.

<3

Heljä.

Anonymous said...

Jotain samoja ajatuksia kuin Heljällä.

Mun mielestä ainut tie eroon ongelmista on puhuminen, kirjoittaminen tai jollain lailla niiden asioiden purkaminen niin kauan, että alkaa helpottaa. Mitä sitä voi muutakaan tehdä? Jos vaan päättää että juttu on liian vaikee jotta voisin kenellekään puhua tai kirjottaa tätä vähemmäksi, niin eihän se sitten ikinä muutu. Ei vaikeat asiat itsestään poistu, tarvii paljon työtä päästä niistä eroon.

Jos terapia ei heti natsaa, niin älä luovuta. Ei se ole mikään ihmeparantola eikä tulokset taatusti näy heti. Tarvii aikaa että oppii puhumaan vieraille ihmisille ja ennen ku voi oikeesti sanoa, kannattaako jatkaa.

Eikä sillä lopulta ole mitään väliä onko jonkun mielestä sua vaivaava asia iso vai pieni. Jos se vaivaa sua paljon, niin silloin se on sulle iso ja se on ainut millä on merkitystä. Kukapa meistä jonkun toisen elämää elää? Ja sama toisinpäin, eli kaikilla on vain se oma elämä, ihan yks hailee mitä muut on mieltä sun ratkaisuista.

Jaksamista jatkaa ongelmien ratkaisuja! Se on se ainut tie päästä eteenpäin ja saada ilo elämään :) (no okei, toinen vaihtoehto on hakee toi koira täältä, mut en väittäis et se elämää helpottaa :D)

- marjo

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.