Wednesday, July 23, 2008

Pulassa

Nyt se sitten on todistettu! Mie oon virallisesti tietokoneaddikti! Mun kone sano itsensä irti viime lauantaina ja sen jälkeen en koneella ole istunut ollenkaan. Eli hurjat vajaa 5 päivää onkin menny. Todella pitkät 5 päivää kylläkin! Oikeesti on ollu ongelmia keksiä tekemistä töiden jälkeen kun ei voikkaan mennä vaan nettiin surffaileen tai kattoon leffoja tai mesettään kavereitten kans tai ihan mitä vaan nyt yleensä tietokoneella sitten voikin tehä. Viime yönä kun en taaskaan saanu unta (näin käy aina kun mulla ressaa joku, mahtavaa :/) piti kyllä käyttää mielikuvitusta että sai ajan kulumaan kun nukkuminen ei ollu vaihtoehto. Telkkarista ei tullu mittään. Ylläri, kellohan oli jo tosiaan yli kahden. Lukea ei voinu kun oli niin väsyny olo että ei ois tajunnu mittään mut kuitenkaan ei tullu uni. Leffoja ei voinu kattoa kun Iitalla ei ole DVD-soitinta ja tosiaan se mun kone ei toiminu, että ois voinu sillä kattoa. Bit of a problem I would say... No sössin sitten kolme ristikkoa siinä kukkuessani. Aina vaan paranee.

Jottain hyvää kuitenkin tästä tietokonepaitsiosta. Oon saanu luettua taas pitkästä aikaa jopa ihan kirjoja. Gabaldonin Outlander-sarjan kakkoskirja alkaa oleen jo ihan loppusuoralla. Sit tulee vaan se ongelma et haluun lukea sen kolmannen kirjan mut son Torniossa. Ehkä siihenkin on ratkasu kuitenkin. Mun pittää muutenkin mennä käymään Torniossa tässä lähipäivinä. Tarttee hakee sieltä mun vanhan tietokoneen ostokuitti jos sellasta enää löydän. Siinä samallahan sitä ottaa sen kirjankin mukaan. Ja voi käydä vaikka Candyworldissa hakemassa lukuevästä :D

Mutta niin se tietokoneen kuitti. Mun pitää hakea se vakuutusyhtiötä varten. Porukoilla on sen verran laaja kotivakuutus että ne korvaa ainakin osan uudesta tietokoneesta. Olikohan se jottain 60% muistaakseni. Toivottavasti son ainakin sen verran, käytiin nimittäin eilen uus kone ostamassa. Tänään saa käydä sen sitten hakemassa kotia kunhan saavat asennukset tehtyä siihen. Eihän mulla ois tosiaankaan ollu varaa ostaa uutta konetta ilman tuota vakuutushommaa. Mun kesälomarahat menee johonkin paljon parempaan, mihin liittyy piirustus, taiteilija, neuloja, mustetta, väriä ja mun selkä ;) Nyt pittää sit vaan kaikkia papereita hommata Tapiolaa varten. Kustannusarvio esimerkiksi.

Tää kustannusarviohomma onkin taas tosi hauska juttu. Mun pitää viedä se kone sinne liikkeeseen. Sit ne kai aukoo sen ja kattelee sitä vähäsen sun muuta mitä nyt ikinä sit keksivätkään. Sit ne kirjottaa lapulle, että juu uudet osat maksaa tän verran, asennustyö tän verran jne, eli ei kannata korjata. Ja tästä lapusta ne perii 90€. Eikä yhtään enempää. Mahtavaa. No saadaanhan me toi summa sit vakuutusyhtiöltä takasin, mut kuitenki. Naurettavinta vaan tässä on se, että se korjaaja tietää jo valmiiksi että se kone ei toimi eikä sitä kannata korjata. Se kerto sen jo meille viime viikola. Eikä se siinä vaiheessa ees tarvinnu siihen sitä konetta. Kaikesta mahollisesta siis kiskotaan rahat pois asiakkailta. Ja luulis että tää olis ihan helppo, pikanen juttu. Mutta kun ei. Siihen voi mennä vaikka viikkokin että ne kattelee sitä konetta.

Ja siihen kun ne ongelmat sit loppuiskin. Nimittäin se konehan on täynnä tavaraa. Mun kuvat. Mun musat. Mun kouluhommat. Mun elämä. Mun kaikki. Ne pitäs vielä saaha pois sieltä jotenki. Mutta kun se kone ei suostu enää menemään päälle ollenkaan. No tää huoltoliikejuippi keksi siihenkin tavan. Se vaan myy meille sellasen hienon lisälaitteen mihin me laitetaan mun kovalevy ja sit vaan sitä kautta siirretään ne tiedot uudelle koneelle. Simple as that. Ja perkeleen kallista kans. Iskällä on joku kaveri joka vois ehkä tehä tolle koneelle jottain ja siitä ehkä vois saada toimivan vielä. Mut koska tää tyyppi voi sitä konetta kattoo ja koska se sais sen korjattua on iso kysymysmerkki. No liian kauan siihen kuitenkin menee. Ainakin mun kärsivällisyydelle. Eli pakko sitten vissiin ostaa se ihime laite. Jos se siis käy mun koneeseen. Jos ei käy, ni sitten olis sellanen toinenkin laite, sellanen hienompi ja paljon kalliimpi.

Eli pelkkää riistoa koko roska. I'm so excited. Ja tän takia mulla meni ne unet siis. Olis jo ohi tää soppa. Olis kiva nukkua taas joskus.

1 comment:

Unknown said...

no kylläpä on monimutkanen tuo juttu. hieno homma, että vakuutuksesta saa edes jotain, mutta pittää niinkö tehä miljoona kuus asiaa ennenkuin ne maksaa... hölmöä!

mie oon yrittäny tutkia nuita nettijuttuja, että minkä tilaisin. en tod maksa avauksesta jotain 129 euroa ja haluaisin modeemin kaupan päälle. kauanhan sitä nettiä sitten joutuu oottaa..? pitää ens viikolla tilata jompi kumpi. mun elämä on mennyttä, jos ei oo nettiä, koska joutuisin ostaa uuden digiboksinki jos tahon kattoa telkkaria, kun oma poksi on antenni ja muutan kaapelitaloon. jeejee.

t. et voi arvata.