Friday, July 11, 2008

Mainoksia ja Hörhövahteja

Onkohan mulla jotenkin tavallista heikommat hermot tai jottain nykyään?? Oikeesti, olin erään hieman rasittavan ihmisen kanssa samassa huoneessa, okei samassa rakennuksessa viis minuuttia ja olin jo ihan valmis sanoon sille jottain tosi ilkeetä. Onkohan se ihan normaalia? Tunteekohan muutkin ihmiset halua tökätä sitä silmään parin minuutin "keskustelun" jälkeen. Sana keskustelu on sen takia lainausmerkeissä, ettei noita hetkiä jolloin me puhumme keskenään voi kutsua keskusteluksi mitenkään. Niissä minä nyökkäilen nätisti ja ajattelen jotain ihan muuta mielessäni ja tämä toinen papattaa kuin papukaija. Yleensä sillä on jottain haukuttavaa mitä oon tehny töissä väärin. Tai sitten jotain korjattavaa miten asiat pitäisi yleensä tehdä. Tai siis hänen mielestään tehdä. Tai sitten hänellä on kilometrin pituinen lista kaikista töistä jotka minun seuraavassa vuorossa täytyisi tehdä. Ja jotenkin kummasti tämä työlista koostuu töistä, jotka Jäsen X:n pitäisi tehdä omassa vuorossaan.

Juuri näin kävi eilenkin. Jäsen X tuli töihin ja rupesi heti kyselemään, missä on eräät paperit. Paperit, jotka hänen pitää itse tulostaa. Sillä jos minä tulostan jotain, ihan mitä vain ja ihan miten tärkeää, niin se on paperin tuhlausta. Tulostakoon itse siis omat lappunsa, sanon minä. No kun hän sai nämä laput käteensä hän alkoi luetella asioita lapuista, jotka minun pitää tehdä seuraavana aamuna. Sen lisäksi, että siis teen myös omat työni jotka kuuluvat sen vuoron hommiin tietenkin. Ihan vain selvennykseksi, nämä työt olivat mainosten vaihtamisia. Ja ne mainokset pitää vaihtaa joka toinen torstai-ilta. Ja joka ikisellä kerralla kun kaikki muut ovat nämä vaihdokset tehneet ei perjantaina aamuun tuleva ole joutunut tekemään niistä mitään. Mutta silloin harvoin, kun Jäsen X tekee tämän vaihdoksen, aivan varmasti seuraavaan vuoroon tuleva joutuu suurimman osan töistä tekemään. Siis mitä ihmettä se Jäsen X meinaa koko seitsemän tuntia kestävän iltavuoronsa tehdä? Sitä olisin halunnut minäkin eilen kysyä kun töistä lähdin!!

En ymmärrä miten tämä henkilö voi olla niin hidas siinä vaihdoksessa!?! Okei, myönnetään että joka toinen torstai pitää vaihtaa kamppanjatuotteidenkin paikkoja. Siis siinä tiskillä olevat tavarat pitää vaihtaa uusiin. Meneehän siihenkin ehkä... tunti... Jos ei ole paljon asiakkaita. Ja uskokaa pois, torstaisin ei ole koskaan paljoa asiakkaita. Eikä ollut eilenkään. Tarkistin sen itse tänään. Hitaimmat harjottelijamme ja kampanjanvaihdon ekakertalaisetkin selviävät tästä hommasta aivan helposti. Tiedän sen koska olen ite ollut tuossa tilanteessa pari vuotta sitten. Jäsen X on ollut siinä tilanteessa ainakin yli kymmenen vuotta sitten. Nykyään tuo homma sujuu minulta ihan rutiinilla, joten eikö olisi ihan normaalia olettaa, että tämä toinen henkilö selviytyisi tehtävästä paljon nopeammin kuin minä? Hänhän on tehnyt tätä työtä hieman pitempään kuin minä? Juu-u, normaalin ihmisen logiikallahan se menee näin. Mutta kun Jäsen X ei toimi niin kuin normaali henkilö.

Hänellä on nimittäin paljon tärkeämpääkin tehtävää työvuorossaan kuin kampanjan ja mainosten vaihto. Hän sanoi sen suoraan eilen vähän ennen kuin kerkesin livetä paikalta. "Ja aina on niitä seurattaviakin..." Niin sitä kutsutaan meillä Hörhö-vahdiksi. Meidän liikkeessämme nimittäin, yllätys yllätys, käy joskus vähän hörhöjä asiakkaita. Sellaisia, jotka voivat pölliä jottain tai muuten aiheuttaa ongelmia. Näitä asiakkaita häätyy siis hieman seurata siinä normaalien työtehtävien ohessa. Siitä nimi hörhö-vahti, jos joku ei pysynyt perässä. Näitä vakkari-hörhöjä (jotka siis oikeasti ovat vaarallisia ja troublemakereitä) meillä on ehkä pari kolme. Tänä kesänä, eli viimeisen puolentoista kuukauden aikana, olen nähnyt vain yhden heistä ja hänetkin vain kerran. Jäsen X näkee näitä hörhöjä joka paikassa ja koko ajan. Ensimmäisenä kesänäni tuolla liikkeessä, hän osoitteli minulle näitä hörhöjä aina kun oli mahdollista ja käski seurata jokaista. Jossain vaiheessa tajusin, että hän oli näyttänyt minulle yli puolet normaalista asiakaskunnastamme. Eli meillä ei siis vissiin käy muuta kuin hörhöjä asiakkaina. Mahtavaa. Siinä vaiheessa siirryin kokonaan tähän hymyile ja nyökkäile-tekniikkaan. Juu juu seuraan tuota ja tuotakin ja varsinkin tuota toista. Not gonna happen. Oikeesti ei oo todellista.

Tänä kesänä hän ei ole minulle yhtään hörhöä vielä kerennyt näyttää. Ehkä sen takia, että olemme olleet samana päivänä töissä vain kerran. Tai ehkä hän on ajattelee minun muistavan ne kaikki sata ja yksi hörhöä, jotka hän minulle viime kesänä näytti. Nyt hän esittelee niitä toiselle uudelle työntekijälle. Onnea matkaan vaan siihen hommaan.

Haluaisin tehdä pienen testin tähän asiaan liittyen. Ehkä se lopettaisi kokonaan tämän hörhö-esittelyn, minun osaltani ainakin. Meidän Kaisa, ei millään pahalla vaan kaikella rakkaudella sanon tämän, ei ehkä ole mikään kaikkein normaaleimman näköinen henkilö. Jos hän sattuisi kävelemään joku päivä liikkeeseemme sisään kun Jäsen X olisi töissä samaan aikaan minun kanssani. Jos Kaisa vaikka olisi ottanut mukaansa pari ei niin normaalin näköistä, ei niin hiljaista ystäväänsä. He voisivat olla vähän riehakkaita ja äänekkäitä asioidessaan.

Olen melko varma, että tässä vaiheessa Jäsen X voisi osoittaa rakkaan siskoni minulle ja sanoa, että tuota kannattaa seurata, se voi viedä jottain ja yrittää ostaa vaikka mäyräkoiran kaljaa. Minä voisin vaan iloisesti todeta, että sittenhän sille pitäisi myydä se mäyräkoira, koska se on jo 18 ja sattuu olemaan myös ihana, omaitsensä oleva pikkusiskoni, kiitosta vain. Ei mikään hörhö. Se vois kerrankin laittaa tälle tyypille luun kurkkuun ja lopettaa sen päällepäsmäröinnin. Minäkään en ole eilen syntynyt ja tiedän kyllä miltä ne sekopäät näyttävät, joita oikeasti pitää seurata. En tarvitse sinua osoittelemaan joka toista asiakasta ja kuuntelemaan miten vaarallisia he ovat. Oikeasti!!

Pyydän nyt anteeksi, jos joku tajuaa ja tietää mistä ja kenestä on tässä tekstissä on kysymys. En tarkoittanut sitä millään pahalla. Oikeasti. Nyt vain ottaa niin päästä tuo kyseisen henkilön käyttäytyminen ja piti johonkin saada purettua tätä harmistusta ja ketutusta. Olen ehkä tässä firmassa melko uusi sinuun verrattuna, mutta kyllä minäkin jotakin osaan, kiitosta vaan kovasti. Ja Kaisa. Tarkoitin pelkkää hyvää tuolla "hörhö-testillä". Olen ikuisesti kiitollinen ja onnellinen, että olet hieman outo, kuten joku voisi sanoa. Mieluummin se kuin joku rasittava teinipissis. Sellaista kukaan jaksaisi. Minusta on hienoa, että olet oma itsesi ja teet niin kuin itse haluat. Jatka samaa rataa, terveisin hieman kateellinen siskosi ;) Toivottavasti sinä (tai kukaan muukaan lukija) et ottanut nokkiisi tästä kirjoituksesta! :)

1 comment:

david santos said...

Hello, Bortsa!
I loved this post and this blog.
Have a nice weekend.